19 de novembre del 2025

Guia d’acompanyament a la lectura de "L'estiu entre llibres"

 



Clara Ribatallada ha elaborat una guia d'acompanyament a la lectura del seu llibre  L’estiu entre llibres

Es pot consultar el pdf a la fitxa del llibre: https://www.bullent.net/libro/3338-estiu-entre-llibres. Conté preguntes i propostes d’activitats al voltant de la novel·la, per tal d’aprofundir en la comprensió de l’obra. Poden servir per dinamitzar una trobada d’un Club de Lectura o tertúlia dialògica, o per a una classe. Les preguntes estan separades en tres blocs: propostes per a abans, durant i després de la lectura. 

L’obra, adreçada al públic juvenil, és una història optimista sobre els reptes de l’adolescència.

Entre amics que deixen de ser-ho i famílies que canvien  L’estiu entre llibresde Clara Ribatallada, retrata amb sensibilitat la importància de trobar refugi en la lectura i de buscar activitats pròpies.

Clara Ribatallada i Torelló és llicenciada en Comunicació Audiovisual. És música, narradora, escriptora i facilitadora de clubs de lectura i tallers d’escriptura. També ha guanyat diversos

Podeu contactar amb l’autora a l’adreça electrònica cartesalmar@proton.me. Diu Ribatallada: «M’agradarà rebre els vostres comentaris sobre la novel·la i saber si heu fet alguna actvitat de les proposades en aquesta guia o d’altres que se us hagin acudit a vosaltres»

18 de novembre del 2025

A Alacant: club de lectura amb 'La cadira de l'artista indòmit', d'Ester Vizcarra

Els Clubs de Lectura de la Lliris Picó sempre destaquen el bo i milor de la literatura valenciana. El proper dijous 27 de novembre a les 19h, en la Seu Universitària Ciutat d'Alacant (Av. Ramon i Cajal, 4), tindrà lloc l'encontre al voltant del llibre La cadira de l'artista indòmit, d'Ester Vizcarra. Conduïrà la xarrada Lliris Picó i comptarem amb la presència de l'autora.



La novel·la narra el periple vital de Manuel Solbes Arjona, singular artista alcoià fascinat per l'expressionisme abstracte. Sent que ha de deixar la seva ciutat, l’Alcoi dels anys 60, per desenvolupar-se artísticament: es trasllada a Madrid, Barcelona, València i Las Palmas de Gran Canaria. L’artista s'endinsa allà en el conceptualisme abstracte, assaja el neodadà i també s’aventura en la literatura experimental i la performance. Pinta a Venècia i viu la Nova York de l’èlit artística del moment, on arriba a coincidir amb Dalí i Warhol. Serà capaç de viure del seu art? O haurà de tornar a casa carregat amb la seua frustració i el seu esperit indòmit?

Per aprofundir en la part artística de la novel·la, ens acompanyarà també Elena Aguilera, artista plàstica alacantina amb una llarga trajectòria en el món de les arts visuals. 

Per participar-hi i si voleu més informació, escriviu a alacant@iec.cat. L'entrada és lliure, però les places limitades per la capacitat de la sala.

Per saber més sobre el llibre: https://www.bullent.net/libro/3328-cadira-artista-indomit


15 de novembre del 2025

En Utiel, visita a las cuevas y presentación de "El vino de la cueva", de Carlos Javier Gómez-Miota

 


𝐏𝐑𝐄𝐒𝐄𝐍𝐓𝐀𝐂𝐈ó𝐍 𝐃𝐄𝐋 𝐋𝐈𝐁𝐑𝐎 𝑬𝑳 𝑽𝑰𝑵𝑶 𝑫𝑬 𝑳𝑨 𝑪𝑼𝑬𝑽𝑨 📖
de 𝐂𝐚𝐫𝐥𝐨𝐬 𝐉𝐚𝐯𝐢𝐞𝐫 𝐆ó𝐦𝐞𝐳-𝐌𝐢𝐨𝐭𝐚 𝐒á𝐧𝐜𝐡𝐞𝐳

Os invitamos a la presentación del libro 𝐸𝑙 𝑣𝑖𝑛𝑜 𝑑𝑒 𝑙𝑎 𝑐𝑢𝑒𝑣𝑎: 𝑣𝑖𝑛𝑖𝑓𝑖𝑐𝑎𝑐𝑖ó𝑛 𝑦 𝑡𝑟𝑎𝑑𝑖𝑐𝑖ó𝑛 𝑜𝑟𝑎𝑙 𝑒𝑛 𝑙𝑎𝑠 𝑏𝑜𝑑𝑒𝑔𝑎𝑠 𝑠𝑢𝑏𝑡𝑒𝑟𝑟á𝑛𝑒𝑎𝑠 𝑑𝑒 𝑈𝑡𝑖𝑒𝑙, galardonado con el 𝟐𝟓º 𝐏𝐫𝐞𝐦𝐢 𝐁𝐞𝐫𝐧𝐚𝐭 𝐂𝐚𝐩ó de difusió de la cultura popular.


📅 𝐕𝐢𝐞𝐫𝐧𝐞𝐬, 𝟐𝟏 𝐝𝐞 𝐧𝐨𝐯𝐢𝐞𝐦𝐛𝐫𝐞
🕖 𝟏𝟗:𝟏𝟓 𝐡 - 𝐕𝐢𝐬𝐢𝐭𝐚 𝐆𝐮𝐢𝐚𝐝𝐚 / 𝟐𝟎:𝟎𝟎 𝐡 – 𝐏𝐫𝐞𝐬𝐞𝐧𝐭𝐚𝐜𝐢ó𝐧
📍 𝐒𝐚𝐥ó𝐧 𝐝𝐞 𝐏𝐥𝐞𝐧𝐨𝐬 𝐝𝐞𝐥 𝐀𝐲𝐮𝐧𝐭𝐚𝐦𝐢𝐞𝐧𝐭𝐨 𝐝𝐞 𝐔𝐭𝐢𝐞𝐥


El acto se iniciará con una 𝐯𝐢𝐬𝐢𝐭𝐚 𝐠𝐮𝐢𝐚𝐝𝐚 𝐚 𝐥𝐚𝐬 𝐁𝐨𝐝𝐞𝐠𝐚𝐬 𝐒𝐮𝐛𝐭𝐞𝐫𝐫á𝐧𝐞𝐚𝐬 𝐝𝐞 𝐏𝐮𝐞𝐫𝐭𝐚 𝐍𝐮𝐞𝐯𝐚 (𝟏𝟗:𝟏𝟓), dirigida por el autor, y continuará con el 𝐜𝐨𝐥𝐨𝐪𝐮𝐢𝐨 𝐝𝐞 𝐩𝐫𝐞𝐬𝐞𝐧𝐭𝐚𝐜𝐢𝐨́𝐧, en el que intervendrán el 𝐚𝐥𝐜𝐚𝐥𝐝𝐞 𝐑𝐢𝐜𝐚𝐫𝐝𝐨 𝐆𝐚𝐛𝐚𝐥𝐝ó𝐧 y el 𝐜𝐫𝐨𝐧𝐢𝐬𝐭𝐚 𝐨𝐟𝐢𝐜𝐢𝐚𝐥 𝐉𝐨𝐬é 𝐋𝐮𝐢𝐬 𝐌𝐚𝐫𝐭í𝐧𝐞𝐳 (𝟐𝟎:𝟎𝟎).
Para concluir, se ofrecerá un 𝐯𝐢𝐧𝐨 𝐝𝐞 𝐡𝐨𝐧𝐨𝐫.

🍷 Les esperamos para compartir juntos esta cita con la historia, la cultura y la tradición vinícola de Utiel-Requena.

“No bajes a la cueva, que está el tripabálago y te va a jalar”. Con esta frase, muchos niños de Utiel tuvimos el primer contacto con la arquitectura subterránea dedicada al vino, la cual recorre buena parte del subsuelo de la ciudad. Unos espacios tan fascinantes como enigmáticos que eran testimonio de un pasado donde la elaboración de vino coexistía en los mismos lugares donde vivía la sociedad que lo consumía. Sin embargo, debido al transcurso del tiempo y el desinterés, el conocimiento popular sobre las cuevas-bodega había desaparecido notablemente. 

“El vino de la cueva. Vinificación y tradición oral en las bodegas subterráneas de Utiel" busca rescatar este conocimiento olvidado: el proceso histórico y tradicional de la elaboración de vino. Focalizado desde la recogida de la uva en la vendimia, en especial la bobal propia de la zona, hasta las distintas tareas en bodega y cueva para obtener vino, el líquido que se comercializará para su consumo como alimento imprescindible en la dieta. En definitiva, se trata de un estudio de carácter general sobre la vinificación histórica en una región vinatera con unos espacios bodegueros singulares, que a su vez analiza cómo estas cuevas-bodega han impactado en el imaginario popular a través de una serie de cuentos o leyendas asociadas.

https://www.bullent.net/libro/3337-vino-de-la-cueva

13 de novembre del 2025

A Foios: club de lectura de 'La nova mestra', obert al públic

La biblioteca de Foios ha organitzat, per al proper 17 de novembre a les 18h, un club de lectura al voltant de La nova mestra que comptarà amb la presència de l'autora, Carme Cardona. 



Escoltar Carme Cardona o poder conversar amb ella sempre és un goig, així que la sessió està oberta la públic en general. És una bona oportunitat per endinsar-se en una novel·la atrapant, un thriller psicològic que a més d'una trama ben ordida, aprofundeix en temes com l'educació, el poder, o les relacions humanes. 


A La nova mestra, Adela Ferro és una jove que arriba a Fontfreda, el seu primer destí com a mestra. Fontfreda és una població rural i muntanyenca, un paratge agrest i remot. Lluny de la seua família i en un ambient fosc, propi de mitjan segle passat, la nova mestra es veurà atrapada en una obsessió que es va apoderant d’ella i endinsa el lector en les profunditats d'un thriller psicològic amb final negre com un pou. La nova mestra ha estat guanyadora del Premi Soler i Estruch en el marc dels LXVI Premis Castellum Ripae.

12 de novembre del 2025

A Arbúcies, L'Estiu entre llibres, de Clara Ribatallada

 


Clara Ribatallada presenta L’estiu entre llibres a Arbúcies, al Museu Etnològic del Montseny. El proper divendres 21 de novembre a les 20 h, el Museu Etnològic del Montseny “La Gabella” d’Arbúcies acollirà la presentació del nou llibre de Clara RibatalladaL’estiu entre llibres (Bullent, 2025).

L’obra, adreçada al públic juvenil, és una història optimista sobre els reptes de l’adolescència. Aquest és l'estil de la narració:

«No deus voler passar-te tot l’estiu entre llibres?», em va preguntar l'orientadora de l'institut, com a tancament d’un discurs que, lluny de motivar-me, em feia badallar. Vaig esbufegar en silenci, tot i que, entre pensaments, em preguntava si res podria fer-me més feliç. Però clar, no parlàvem dels mateixos llibres. Ella es referia als de text de 4t d'ESO, el curs que, si seguia així, estava a punt de suspendre.
Sempre havia estat la bona noia, aplicada i invisible, però aquest any tot semblava un caos. Els meus amics em feien nosa. El meu pare vivia amb una altra dona a l’Alta Garrotxa, i ara esperaven un fill. I, com a sorpresa final, la mare també tenia nova parella. Tot semblava conspirar per torturar-me.

Entre amics que deixen de ser-ho i famílies que canvien L’estiu entre llibres retrata amb sensibilitat la importància de trobar refugi en la lectura i de buscar activitats pròpies.

Clara Ribatallada i Torelló és llicenciada en Comunicació Audiovisual. És música, narradora, escriptora i facilitadora de clubs de lectura i tallers d’escriptura. El 2023 va rebre diversos premis de narrativa —al Concurs Literari Aurora Bertrana, al Concurs Literari de Nou Barris, al Premi de Relat Breu Maribel Vendrell i al Concurs Literari “La llegenda del conill” de Tona— i va publicar el conte infantil En Tafaner. L’any següent, 2024, va guanyar el Premi Altea de Literatura Infantil i Juvenil amb la novel·la Cartes al mar (Aila, 2024).

Més informació i fitxa completa de l’obra, així com la guia didàctica es poden consultar al web de l’editorial Bullent:
👉 https://www.bullent.net/libro/3338-estiu-entre-llibres


11 de novembre del 2025

A Alacant, micro obert en el Dia del llibre valencià, Nit de les Lletres catalanes


El 20 de novembre, se celebra el Dia del Llibre Valencià. Es commemora este dia perquè, en esta data de 1490, es va publicar en valencià la primera edició del Tirant lo Blanc, de Joanot Martorell.Enguany l'AELC d'Alacant ha organitzat la Nit de les Lletres Catalanes, coincidint amb l'efemèride. 

La celebració reunirà lletraferits i interessats en la literatura en un acte de Micro obert en el qual alguns socis de l'AELC llegiran un fragment de les seues obres:

Destaquem la participació de l'escriptora Lliris Picó amb la novel·la  'Si escrius Cèlia…' i Ester Vizcarra amb 'La cadira de l'artista indòmit'. 

'Si escrius Cèlia…' homenatja a les dones a través de dues protagonistes, una escriptora i altra que és personatge literari de la primera (o alguna cosa més). 

'La cadira de l'artista indòmit' narra amb detall les passions, amistats i traïcions d'un jove pintor alcoià de l'avantguarda dels anys 70 del segle passat.

També hi participaran amb les seues obres Enric Balaguer, Joaquim Espinós, Maria Josep Payà Valdés, David Sánchez Pacheco, Francesc Pastor Verdú, Marian Díez Picó, Joaquim Cano, Gràcia Jiménez, Jesús Moncho i Francesc Pou.

10 de novembre del 2025

A Mutxamel, Cartografies, de Rosa Mascarell Dauder

 


Rosa Mascarell Dauder, a Cartografiesreflexiona sobre el procés que ella ha seguit per a assolir l'equilibri interior, després d'unes vivències terriblement negatives I el seu pas per cases (i biblioteques) d'amistats que la van acollir. Els llibres i la filosofia la van ajudar a refer el camí que se li havia aturat. El treball li va valdre el premi d'Assaig Josep Vicent Marqués dels Premis Ciutat de València.

Ara, amb múltiples xarrades i presentacions del llibre ens explica en persona l'essència del llibre que ha escrit. De Nord a Sud han pogut gaudir de les seues paraules des de Barcelona a Alacant, passant per molt altres llocs (Torrent, València, L'Alcúdia…). La propera ocasió serà a Mutxamel.

De matí es trobarà amb els alumnes de batxillerat del poble. I, de vesprada, la xerrada serà oberta a totes les persones i d'entrada lliure.

Serà el dimarts 18 de novembre a les 19h. en la Biblioteca Municipal de Mutxamel (Casa de la Cultura / C/Ramón y Cajal s/n).

A més de Rosa Mascarell, com a presentador de l'autora, hi intervindrà Xavier Sala Ivorra, tècnic de Promoció del Valencià de l'Ajuntament de Mutxamel.

Per saber més del llibre: https://www.bullent.net/libro/3335-cartografies

8 de novembre del 2025

“Gent de carro”, de Francisco Llopis Ivars guanya el Premi Bernat Capó 2025

 


“Gent de carro”, de Francisco Llopis Ivars (més conegut com a Quico Llopis) guanya el Premi Bernat Capó 2025. Es tracta d’un projecte de dignificació dels llauradors i la cultura del cavall agrícola valencià.

El castell d'Alaquàs ha tornat a acollir el lliurament del Premi Bernat Capó de difusió de la cultura popular. En aquest cas ha acollit l’edició del 2025 i la del 2024 juntes. L’any passat no es va entregar la que seria la 25a edició a causa de la dana. Convocat per L'etno. Museu Valencià d'etnologia de la Diputació de València amb la coorganització de l'Ajuntament d'Alaquàs, la Federació de Centres d’Estudis Comarcals i Edicions del Bullent.

“Gent de carro”, de Francisco Llopis Ivars és un treball de dignificació dels llauradors i la cultura del cavall agrícola valencià. L’autor ha volgut immortalitzar la ingent informació de que disposa sobre el tema dins d’un llibre i deixar constància d’una part de la cultura valenciana quasi oblidada per la societat actual. Tot un món de transmissió oral que ara queda escrit en aquestes pàgines, un tema poc tractat o tractat molt superficialment. És una posada en valor de la evolució i el bon fer dels nostres artesans al llarg del temps, deixar escrit una part del vocabulari autòcton i un gran catàleg d’objectes valencians. A més, crear un lloc on poder observar gràficament les seues formes i les explicacions sobre el seu us. Finalment, crear un relat evolutiu de tot el món del cavall agrícola valencià fins els nostres dies justificat amb fotos i entrevistes. Un treball únic que busca guardar per a les futures generacions un fragment de la idiosincràsia valenciana i la vinculació especial entre les classes populars i els cavalls

Sobre rebre el Premi Bernat capó, Francisco Llopis Llopis ha declarat: « Fa molts anys que vaig decidir escriure sobre el món del cavall agrícola i el camp valencià, vaig conèixer aquest premi gràcies a un bon amic i sabia que algun dia arribaria el moment de presentar-me però havia d’estar preparat amb un bon tema. El bon fer i la sort han decidit que el treball guanye i immortalitze aquest món tan bonic, tan valencià. Una cultura que estime i cuide tots els dies en la meua casa des de ben menut, la família i els amics que tinc gràcies als cavalls o les haques estaran contents perquè hui em immortalitzat les nostres tradicions i els nostres avantpassats. I finalment, poder portar el Premi Bernat Capó a la seua casa serà tancar un cercle molt emotiu per a tota la família».
I, com que és natural de Benissa tal com Bernat Capó a afegit: « Jo vaig compartir relativament poc de temps amb Bernat però segur que estaria orgullós d’aquest treball i tindre un relleu generacional al poble, salvant les distàncies, perquè marca una línia semblant als seus costumaris tradicionals. Honrar la seua memòria amb aquest objectiu ha segut tot un regal de la vida».

Francisco Llopis Ivars (Benissa, 1994). Més conegut com Quico Llopis, és saxofonista professional i musicòleg. Treballa com a docent en escoles elementals de musica vinculades a la FSMCV com a professor de saxo i solfeig. Forma part de diverses escoles de música com Pego, Ondara, el Verger, Dénia, Castell de Castells, etc. Ha format part de diferents formacions i projectes musicals.

Anteriorment, ha participat en altres projectes sobre recuperació històrica etnogràfica sobre agricultura valenciana i el món del cavall agrícola valencià. El segell personal Quadra Llopis – Ivars ‘’Benavent’’ ha col·laborat amb l’Ajuntament de Benissa en els projectes documentals de Les estisoradores (2017), Gent de Carro, memòria d'un passat entre cavalls (2018) i la sèrie documental En les vostres mans (2020-2022). Aconseguint amb els projectes, Les estisoradores i Gent de Carro, memòria d'un passat entre cavalls guanyar el premi al millor documental en la II i III Mostra de Curts del Moscatell de Teulada. Altres col·laboracions literàries etnogràfiques amb la revista de la A.N.C La Mula Española (2018,2019,2020 i 2021); els llibres Benissa en el Record (2006-2007) i La Banda de Benissa (2015). Aportació de documents fonogràfics de cants populars a l’arxiu de l’Ajuntament de Xàtiva, projecte dirigit per Pep Gimeno Botifarra (2021) i divulgador del món cavall valencià en els programes d'Apunt "Terra Viva", "Tresors amb història" i "Qui es qui". La col.laboració literaria en la revista sobre riuralogia nº13 amb l’article Els Carreters de la Pansa i el calendari dels brillants. A més, la gestió dels perfils de divulgació en Facebook Cavalls en València i Instagram Gent de Carro i exposicions itinerants etnològiques pels pobles.

En el mateix acte s’ha entregat el premi de l’any 2024, ja que el lliurament no es va poder fer a causa de la dana. Era la 25a edició i va guanyar el treball (que ja és llibre) El vino de la cueva: vinificación y tradición oral en las bodegas subterráneas de Utiel, de l’historiador  i arqueòleg Carlos Javier Gómez-Miota Sánchez (Utiel, 1994). Aquesta és la sinopsi del llibre:
«“No bajes a la cueva, que está el tripabálago y te va a jalar”. Con esta frase, muchos niños de Utiel tuvimos el primer contacto con la arquitectura subterránea dedicada al vino, la cual recorre buena parte del subsuelo de la ciudad. Unos espacios tan fascinantes como enigmáticos que eran testimonio de un pasado donde la elaboración de vino coexistía en los mismos lugares donde vivía la sociedad que lo consumía. Sin embargo, debido al transcurso del tiempo y el desinterés, el conocimiento popular sobre las cuevas-bodega había desaparecido notablemente. 
El vino de la cueva " busca rescatar este conocimiento olvidado: el proceso histórico y tradicional de la elaboración de vino. Focalizado desde la recogida de la uva en la vendimia, en especial la bobal propia de la zona, hasta las distintas tareas en bodega y cueva para obtener vino, el líquido que se comercializará para su consumo como alimento imprescindible en la dieta. En definitiva, se trata de un estudio de carácter general sobre la vinificación histórica en una región vinatera con unos espacios bodegueros singulares, que a su vez analiza cómo estas cuevas-bodega han impactado en el imaginario popular a través de una serie de cuentos o leyendas asociadas.

El Premi Bernat Capo de difusió de la cultura popular ret homenatge a este intel·lectual nascut a Benissa que desenvolupà la seua tasca com a periodista en diferents mitjans de comunicació (Saó, El temps, Mediterráneo, Levante). Així mateix va posar en marxa projectes de comunicació amb clara vocació valenciana com Diario de Valencia o Noticias al Día. La seua tasca com a escriptor tractà diferents temes dels quals cal destacar el seu assaig Costumari valencià.

El premi atorgat per L’ETNO. Museu Valencià d’Etnologia (Diputació de València) està valorat en 6000 € i comporta la publicació del text per l’Editorial Bullent i l’entrega d’una estàtua realitzada per l’artista valencià Artur Heras I té l’objectiu de fomentar la investigació i la divulgació de treballs vinculats a l’estudi de la cultura popular valenciana, tant material com immaterial.

5 de novembre del 2025

Taller de contes i presentació d"El seculòrum i la seculera a l'Ateneu d'Alaquàs

 


«Si la garrofa s’atesa / i la collita ix bé, / el primer forat que tape, / senyoreta, el de vosté.» (Guardiola F., 1997: 47 [Horta d’Alacant]).

Al llibre, Joan Lluís Monjo diu sobre aquesta cita arreplegada a Alacant que es vol provocar els oients en fer-los veure que han caigut en el parany de la interpretació en clau sexual, tot i que l’opció innocent és només una tapadora.

 El seculòrum i la seculera. Contes i acudits llicenciosos valencians de tradició oral, de Joan-Lluís Monjo, és presentarà a Alaquàs el proper divendres 14 de novembre. serà a les 19,30h en l'Ateneu Cultural d'Alaquàs. A més d'explicar alguns dels acudits que hi ha al llibre i contar-nos sobre el procés d'arreplega, intercanviarem acudits amb les persones assistents que en coneguen, especialment amb alumnes de l'EPA d'Alaquàs.


El seculòrum i la seculera. Contes i acudits llicenciosos valencians de tradició oral, és un treball dedicat al folklore narratiu valencià que està vinculat a l’expressió del sexe. Té com a objectiu principal la posada en valor d’un subgènere que, tot i presentar encara una certa vigència en la tradició oral, en el context valencià, a diferència d’altres territoris, fins ara no havia estat recopilat i estudiat de manera monogràfica. Suposa una aportació a la rondallística valenciana, oferint, per una banda, una antologia d’un centenar de contes i acudits recopilats de la tradició oral. És el resultat d’un treball de camp dut a terme en diverses poblacions tant de l’àrea lingüística valenciana com castellana. Hi ha una sensibilització per reproduir els materials orals a través de transcripcions fidels perquè tinguen validesa alhora com a documents etnogràfics i com a testimonis d’un patrimoni lingüístic. Per altra banda, en el treball s’ofereix un estudi introductori per a entendre aspectes relacionats amb els relats quant a textos literaris, com ara, els recursos humorístics en què es basen, o referits al seu context, per exemple, les fonts i els àmbits en què es difongueren. Així mateix, en l’estudi es fa una proposta de classificació dels materials seguint l’índex de tipus rondallístics The Types of International Folktales.

4 de novembre del 2025

9a edicions d'"Els temps de Sara", de Lucía Arenas.

 


Els temps de Sara, de Lucía Arenas Pastor arriba a la 9a edició, amb més de 10.000 exemplars venuts. La mateixa història que va guanyar el #PremiEnricValor i el #PremiSamaruc dels Bibliotecaris.


En Els temps de Sara la protagonista veu com li canvia la vida el dia que fa setze anys. Per una banda, coneix a Àlex, algú molt especial per a ella. Però per una altra, son pare li conta un secret de família molt peculiar: li parla d'un gen que li predestinarà la vida, de desaparicions familiars, de viatges impossibles de creure...

Per saber més sobre el llibre: https://bullent.net/libro/3079-Els_temps_de_Sara

L'autora, Lucía Arenas, va fer un breu vídeo en el moment de publicació per parlar-ne: https://youtu.be/2bbk2Prvd8A

La novel·la també disposa una proposta didàctica elaborada per Manel Villar i enllaçada a la fitxa del llibre. Suggereix molts temes de conversa per poder fer tertúlia literària dialògica a partir de la lectura del llibre.

També dona lloc a imaginar quins llocs a cada poble o ciutat podrien haver estat escenaris del llibre.

Lucía Arenas, ha explicat que l’obra va tindre un primer destinatari molt concret, la seua cosina Marta, una adolescent de setze anys a qui no li agrada massa llegir. Arribaren a un pacte pel que ella aniria escrivint i Marta llegiria. Si alguna cosa no li agradava la canviaria. Una història a la seua mida. L’emplaçament, a més de ser conegut per ella, havia d’acomplir altres condicions: tindre una història rellevant i una bona localització i Gandia va ser el municipi escollit.

31 d’octubre del 2025

Lliurament doble del Premi Bernat Capó, 2024 i 2025


El proper divendres 7 de novembre de 2025 se sabrà l'obra guanyadora del Premi Bernat Capó de difusió de la cultura popular del 2025. El premi és convocat per L'Etno, de la Diputació de València i publicat per Edicions del Bullent i compta amb l'inestimable col·laboració de moltes entitats al llarg de la seua història. L'ajuntament d'Alaquàs i l'IDECO formen part ara de l'organització.

L'any passat no es va poder lliurar a causa de la dana. Per això, enguany el lliurament és doble: d'una banda el 25è Premi, del que ja es coneix el guanyador:  El vino de la cueva: vinificación y tradición oral en las bodegas subterráneas de Utiel, de l'historiador i arqueòleg Carlos Javier Gómez-Miota Sánchez, un llibre sobre les coves subterrànies d'Utiel. I, també, el 26è del que se sabrà el guanyador durant l'acte.

L'acte està previst a les 19,30h. al Castell d'Alaquàs, edifici que és Monument Històric i Artístic i Bé d'Interès Cultural i seu de nombrosos actes culturals i festius. A més de saber de primera mà l'obra guanyadora, els assistents podran gaudir entre parlaments de personalitats relacionades de l'actuació del Grup Trio Amura. La periodista Maria Josep Poquet conduirà l'acte. 

L'accés és lliure fins completar aforament, encara que cal confirmar assistència al correu de l'Etno que apareix a la imatge. 

En acabar, hi haurà un còctel de celebració a l'Ateneu Cultural d'Alaquàs, al costat del castell.

El premi de l'edició de 2024 va ser per a  El seculòrum i la seculera. Contes i acudits llicenciosos valencians de tradició oral, de Joan Lluís Monjo Mascaró. El divendres següent, el divendres 14, hi haurà al mateix Ateneu Cultural una activitat al voltant del llibre. "El seculòrum i la seculera. Contes i acudits llicenciosos valencians de tradició oral" és un treball dedicat al folklore narratiu valencià que està vinculat a l’expressió del sexe. 



28 d’octubre del 2025

Contacontes 'L'aventura' de Laia Serna a València i Xàtiva pel llibreries Fest

 


L'aventura, de Roser Rovira i Robert Garcia Barragan és una preciosa història sobre una tortuga de peluix, Titi, que és la companya inseparable de Cassandra. Tanta aventura juntes, però, fa que la tortugueta ja no sigui igual que quan era nova, Ha perdut un ull, està descolorida…

Aquest deliciós àlbum il·lustrat va ser guanyador de la 3a edició del Premi La paraula Imaginada.

Laia Serna l'ha convertit en un fantàstic espectacle de contacontes que va rodant arreu i ara celebrarà el Dia de les llibreries amb el Llibreries Fest a:

* la llibreria Galeradas de València
    📌 C/ Àngel Guimerà, 44) (València)
    📆 Dijous 6 de novembre
    ⌚ a les 18h.

* la llibreria La Costera de Xàtiva
    📌 Av. Gregorio Molina, 17 (Xàtiva)
    📆 Dimarts 11 de novembre
    ⌚ a les 17,30h.

26 d’octubre del 2025

Vespres de Tots sants, Màgia per a un poble

 


L'1 de novembre és Tots Sants. A Màgia per a un po­ble  Francesc Gisbert explica que per aquestes dates, especialment la vespra, moltes cultures precristianes d’Europa celebraven el començament de l’hivern i el seu Dia dels Morts. Els esperits dels morts tornaven als campaments d’hivern, igual que els legionaris romans o els agricultors sojornaven a casa, pel mal temps. Les portes entre els dos mons estaven obertes i podia passar qualsevol cosa. El que passa enguany és que Màgia per a un po­ble renovat arriba a les llibreries, com una llum d'animetes que ens recorda que els nostres costums són ací per a ajudar-nos.

Màgia per a un po­ble és una obra divulgativa sobre l’imaginari valencià, una guia de criatures, creences i tradicions relacionades amb la nostra cultura popular. Amb motiu del 18é aniversari del llibre, presentem una edició renovada. Hi trobareu capítols dedicats a les criatures fantàstiques (espantacriatures, dracs, donyets, encantades, gegants, bruixes...); una ruta dels tresors valencians; un record dels oficis i tradicions relacionats amb la màgia; les dates més rellevants del nostre calendari màgic i el perquè de les celebracions; fins i tot, un capítol sobre plantes medicinals i animals màgics. Tot, amb un estil llegidor i entretingut.

Què en pensen algunes de les persones que han llegit el llibre?

«La bíblia de l'imaginari valencià. La finestra al món fantàstic i les creences ancestrals del poble valencià». Amparo Pons, Biblioteca de l'Etno

«Un tresor d'històries i coneixements per a totes les persones que ens estimem la cultura popular». Almudena Francés, narradora oral

«Un llibre meravellós ple de fantasies. Una font d’inspiració per algunes de les meues cançons». Dani Miquel, artista

«Temps era temps, això era la literatura que practicava el poble. Ara, Francesc Gisbert ens en fa memòria». Víctor Labrado, escriptor

«Màgia per a un poble recupera i reviscola la nostra ànima de paraules». Joan Borja, professor


23 d’octubre del 2025

"El vino de la cueva" en la radio,

 


En el programa La Brújula de Onda Cero, el periodista Ramon Pérez y el autor de El vino de la cueva, Carlos Javier Gómez-Miota conversaron sobre el libro el pasado día 21 de octubre.
Más allá de el extraordinario patrimonio de Utiel alrededor de su cultura del vino, también hablaron de cómo la Dana del año pasado afectó a algunas cuevas-bodegas y supuso el retraso de la entrega del Premi Bernat Capó. 

La entrevista íntegra en el siguiente enlace. Se les puede escuchar a partir del minuto 10'.

La arquitectura subterránea dedicada al vino, la cual recorre buena parte del subsuelo de la ciudad de Utiel está formada por unos espacios tan fascinantes como enigmáticos que eran testimonio de un pasado donde la elaboración de vino coexistía en los mismos lugares donde vivía la sociedad que lo consumía. Sin embargo, debido al transcurso del tiempo, el conocimiento popular sobre las cuevas-bodega ha menguado notablemente. 

El vino de la cueva. Vinificación y tradición oral en las bodegas subterráneas de Utiel" busca rescatar este conocimiento olvidado: el proceso histórico y tradicional de la elaboración de vino. Focalizado desde la recogida de la uva en la vendimia, en especial la bobal propia de la zona, hasta las distintas tareas en bodega y cueva para obtener vino, el líquido que se comercializará para su consumo como alimento imprescindible en la dieta. En definitiva, se trata de un estudio de carácter general sobre la vinificación histórica en una región vinatera con unos espacios bodegueros singulares, que a su vez analiza cómo estas cuevas-bodega han impactado en el imaginario popular a través de una serie de cuentos o leyendas asociadas.

22 d’octubre del 2025

4a edició de 'Pell de seda', de Vicent Sanhermelando


"Pell de seda", de Vicent Sanhermelando ha arribat a la 4a edició. Moltes gràcies per fer-ho possible!

València és, cada vegada més, l'escenari perfecte per a històries intenses i la llarga i rica història de la ciutat, troba episodis perfectes com el que enmarca aquesta història d'amor, més valenciana impossible.

"Pell de seda" és una novel·la ambientada en la convulsa València dels inicis del segle XV, la València del segle d'or...
Caterina Boïl, neboda del governador, coneix el jove Guillem de Pertusa al taller de seda que pos­seeix la família del xic. Encara que ella està compromesa, naixerà entre els dos un amor tan intens com im­pos­sible, ja que les respectives famílies pertanyen a bàndols rivals en la lluita pel poder de la ciutat. Un inesperat crim posarà a prova la relació de la parella en una successió de fets cap a un destí que mai no hagueren imaginat...

Aquesta novel·la és un motiu més per passejar pels carrers de la ciutat i identificar quins dels esplèndids edificis romanen encara des de l’època de Guillem i Caterina.

A la pàgina del llibre podeu llegir les primeres pàgines del llibre i més coses, com ara una proposta didàctica o l'enllaç al web del llibre: https://www.bullent.net/libro/3218-Pell_de_seda

15 d’octubre del 2025

A Xàtiva, Ester Vizcarra i Toni Cucarella conversen de "La cadira de l'artista indòmit"

 


La gira de l'artista indòmit arriba a Xàtiva.
📆 El divendres 24 d'octubre, literatura i art vintage, la rebel·lia dels anys '60 del segle passat es trobaran en la llibreria Xàtiva en la presentació de "La cadira de l'artista indòmit", d'Ester Vizcarra. Serà a les 19h i acompanyarà l'autora l'escriptor Toni Cucarella.

La novel·la té com a protagonista un pintor, Solbes Arjona, que visqué mil i una situacions i dificultats i que mai no abandonà la fidelitat al seu art, un art indòmit en el context de la contracultura dels anys 60/70 del segle passat, per bastir una història de resiliència de cerca de la identitat i la llibertat de pensament.

A la novel·la "La cadira de l'artista indòmit", Manuel, un jove enamorat de l’expressionisme abstracte, sent que ha de deixar la seva ciutat, l’Alcoi dels anys 60, per desenvolupar-se artísticament. Amb aquest objectiu es trasllada a Madrid, Barcelona, València i Las Palmas de Gran Canaria, on s'uneix a grups influenciats pel surrealisme i la contracultura. L’artista s'endinsa allà en el conceptualisme abstracte, assaja el neodadà i també s’aventura en la literatura experimental i la performance. Pinta a Venècia i viu la Nova York de l’èlit artística del moment, on arriba a coincidir amb Dalí i Warhol. El camí de l’avantguarda no és fàcil. Manuel no és dels que es rendeix però, serà capaç de viure del seu art? O haurà de tornar a casa carregat amb la seua frustració i el seu esperit indòmit? 

Ester Vizcarra narra amb detall les passions, amistats i traïcions que envolten Manuel Solbes Arjona, basant-se en la vida real d'aquest singular artista.

14 d’octubre del 2025

Fira del llibre de Torrent 2025

 


Des del dijous 23 d'octubre fins al diumenge 26 se celebra la Fira del llibre de Torrent i allí podreu trobar llibres Bullents.

És en la plaça Unió Musical, just a l'estació del metro "Avinguda". L'horari és De 11h a 14 h i de 17:30 a 20,30 h.

El dijous 23 a les 18h. s'inaugura amb una Gran Xocolatada.

També hi haurà diverses activitats, tallers, signatures…

Totes les activitats són gratuïtes amb inscripció prèvia recomanable  a la caseta de l'ajuntament. 
I anar a la fira pot tindre premi: cada dia, en tancar la fira hi haurà un sorteig de llibres!

La programació és ben completa.
El dissabte 25 hi ha descompte del 10% a totes les compres de llibres i a les 13:15 h. hi ha "Contacontes La maleta viatgera" amb El Gran Jordiet. Podeu aprofitar per a endur-se el llibre "10 gossets" dedicat per ell.

A continuació, imatge de la programació completa:



13 d’octubre del 2025

Cafè filosòfic amb "Cartografies" a La Central del Raval de Barcelona



El dissabte 25 d’octubre a les 11.00 h, la llibreria La Central del Raval ens convoca a un Cafè Filosòfic Pensa amb la filòsofa Rosa Mascarell. La presentació anirà a càrrec de Maria Elizalde a propòsit de 'Cartografies' llibre guanyador del Premi Josep Vicent Marqués d'Assaig.

Cal confirmar assistència al correu Inscripció prèvia a través del correu cafefilosoficpensa@gmail.com donat que disposen d’un aforament limitat a 50 persones.

 

TÍTOL: UN EXERCICI DE FILOSOFIA IMPURA

 

RESUM: Cartografies, és un assaig filosòfic que utilitza el pensament de filòsofs de referència –aquells que conformen el corpus dels clàssics–, per a bastir una reflexió l’objectiu de la qual és aprendre a viure amb plenitud. Rosa Mascarell ha viscut un periple vital intens, vivències molt negatives i altres enormement positives i posa a disposició dels lectors les idees que l’han ajudat a ella a assolir l’equilibri interior. Per a fer-ho se serveix d’una combinació impura d’estils i gèneres dits menors, com ara l’epístola, el dietari o la confessió i els mescla en una simfonia caòtica alhora que orientada. Les seues lectures ens permeten anar fullejant el món al complet de la mateixa manera que recorreríem els llibres i cadascun d’aquests podria esdevenir un mapa de ruta per a construir la nostra cartografia personal.

 

BIOGRAFÍA PONENT: Rosa Mascarell Dauder és Màster en Estètica i Teoria de les arts (UAM), Llicenciada en Filosofia i Ciències de l’Educació (UV). Membre del Patronat la Fundació María Zambrano i de la Fundació Francisco Brines. Ex-directora del CEIC Alfons el Vell. Forma part de diferents associacions a nivell nacional i internacionals que advoquen per la visibilitat i presència de les dones en totes les àrees del saber.

 

Va treballar com a secretària personal i documentalista de la filòsofa María Zambrano, realitzant la primera ordenació completa del seu arxiu i biblioteca, a més d’encarregar-se de l’edició de Los bienaventurados, la preparació de Los sueños y el tiempo i els escrits sobre poesia que es van publicar de manera pòstuma com Algunos lugares de la poesía.

 

Ha viscut en diverses ciutats europees com Estocolm, Athlone i Aquisgrà, a més de Madrid, València, Gandia i Ador. A Aquisgrà es va dedicar a la gestió de projectes internacionals de telecomunicació per a la empressa ERICSSON Eurolab Deutschland.

 

Com a comissària ha portat endavant les exposicions anuals de Trevisan International Art en l’Ateneu de Madrid des de l’any 2013 fins a 2018. En 2017 va comissariar l’exposició Alfons Roig i la Generació del 27, produïda pel MuVIM. Comissària de la Biennal Lluït_Art per al Col·lectiu Öbertament, dedicada a l’art outsider, a més de les quatre edicions de Dones Sàvies Gandia.

 

Com a pintora, ha rebut diversos premis, entre ells el Premi Ercole D’Este 2009 de la Fira d’Art Internacional de Ferrara. Premi De Marchi 2014 de l’exposició internacional The illusion of reality, Bolonya. Premio Cultura del Grup Ràdio Gandia en 2017 que engloba tant la seva tasca com pintora i gestora, els seus articles per a diversos mitjans i com a dinamitzadora de la cultura en general.

 

BIOGRAFIA PRESENTADORA: Maria Elizalde és llicenciada en Filosofia i Documentació, doctora en Filosofia per la Universidad Autónoma de Madrid amb la tesi “Miguel Pizarro Zambrano, poeta y pensador del 27”. Ha publicat el llibre Miguel Pizarro: la vida vivida y transformada en poesía (2021), i ha participat en diverses monografies sobre María Zambrano com: “Un canto a María Zambrano” (ed. Nieves Rodríguez), “María Zambrano, filósofa del 27” (autores Rosa Mascarell y Amparo Zacarés), “María Zambrano: between the Caribbean and the Mediterranean” (ed. Madeline Cámara). Ha publicat diversos articles al voltant de María Zambrano i la Generación del 27 en revistes especialitzades com Aurora, Antígona, Aleph, Revista de Hispanismo Filosófico. Està pendent de publicació la seva col·laboració al llibre “María Zambrano en América: la aurora que no cesa” (ed. Madeline Cámara).

Actualment és professora de filosofia al Departament d’Educació i professora col·laboradora d’Estètica i teoria de l’art a la UOC, dins els estudis d’Humanitats. A més, forma part del Seminario María Zambrano de la UB.

 

 

BIBLIOGRAFIA de Rosa Mascarell:

Epistolario Alfons Roig – María Zambrano (1955- 1985),(Institut Alfons el Magnànim, 2017), editora.

María Zambrano Filósofa de la Generación del 27 (Editorial Antígona, 2020).

Más Luz/ Més llum (Edicions 96, 2022). 

Variaciones sobre un mismo exilio, (Loto Azul, 2024), poemari

Exilio francés. Mi viaje al Jura de María Zambrano (Loto Azul, 2025).

Cartografies (Bullent, 2025). Premi d’assaig Josep Vicent Marqués de la Ciutat de València 2024.

 

BIBLIOGRAFIA de Maria Elizalde: (darreres publicacions)

(2024) María Zambrano: confluencias en Cuba. A propósito de Nicolás de Cusa, en Aurora, Papeles del Seminario María Zambrano.

(2023) El ritmo inicial en las búsquedas vitales de Lydia Cabrera y María Zambrano, en TSN Monográfico María Zambrano en América Latina, año VII (13).

(2021) Miguel Pizarro Zambrano, la vida vivida y transformada en poesía.

Centro Cultural Generación del 27.

(2019) Otros lugares de la razón: las investigaciones filosóficas de Carl G. Jung y María Zambrano. Antígona, Revista de la Fundación María Zambrano.

9 d’octubre del 2025

“On és na Margalida?”, un llibre-joc que denuncia la massificació turística guanya el Premi La Paraula Imaginada

 


La Font d’en Carròs, 8 d’octubre de 2025. — Aquest dimarts, durant el tradicional Sopar Estellés celebrat a la Font d’en Carròs, s’ha fet públic el veredicte del Premi “La Paraula Imaginada”, que enguany arriba a la quarta edició. El guardó, convocat per l’Ajuntament de la Font d’en Carròs, amb el Departament de Dibuix de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València, l’editorial Edicions del Bullent i, com a novetat d’aquesta edició, de la Fundació Francisco Brines.

L’obra guanyadora ha estat On és na Margalida?, de Laura Aba Amer, un llibre-joc il·lustrat que combina risografia i serigrafia per oferir una experiència visual i interactiva al voltant d’un tema d’actualitat: la massificació turística. A través de diverses escenes ambientades en localitzacions mallorquines —la platja, el tren, una cafeteria...—, els lectors han de trobar la protagonista, na Margalida, amagada entre la multitud. La dificultat de trobar-la simbolitza la situació dels residents que viuen envoltats de turistes, una metàfora amable però potent sobre la pèrdua d’identitat i la pressió turística a l’illa.

Laura Aba Amer, nascuda a Mallorca, és artista visual i il·lustradora. Graduada en Belles Arts, actualment cursa el Màster de Disseny i Il·lustració a la Universitat Politècnica de València. La seva trajectòria artística s’ha centrat en l’àmbit de la gràfica, buscant un equilibri entre tècniques digitals i analògiques, i utilitzant la il·lustració com a llenguatge narratiu per transmetre emocions i valors. Inspirada per la conservació de l’entorn i la cultura balear, On és na Margalida? és el seu primer llibre.

En rebre el guardó, la premiada ha declarat:

“Em sent plenament honrada i il·lusionada per haver rebut el Premi La Paraula Imaginada, un reconeixement que dona suport a la llengua, l’art i la cultura, i que suposa un gran impuls per a la meva carrera com a il·lustradora. El projecte és fruit de l’amor per una cultura pròpia, i crec que quan es fan les coses amb el cor i amb fidelitat al que un creu, sorgeixen propostes sinceres. Espere que es gaudeixi tant del llibre com jo he gaudit creant-lo.”

El premi està dotat amb 6.000 € i la publicació de l’obra a càrrec d’Edicions del Bullent. Enguany, el jurat ha valorat 22 propostes de gran qualitat. Ha estat format per Celia Escrivà, regidora de Cultura; Rosa Mascarell Dauder, escriptora i secretària de la Fundació Francisco Brines; Núria Sendra, editora; i els professors del Departament de Dibuix de la Facultat de Belles Arts de la UPV Rubén Tortosa i Rosa del Toro.

En edicions anteriors, el premi ha reconegut obres com L’aventura, de Roser Rovira i Robert Garcia (2024), un àlbum que reivindica el valor de les persones grans i denuncia l’edatisme; Un secret, d’Anna Roig Llabata, que explora el poder de les paraules; i La Pau, distingit també amb el Premi al Millor Llibre Il·lustrat de la Generalitat Valenciana.


6 d’octubre del 2025

"La cadira de l'artista indòmit" a Mollet del Vallès, tertúlia

 


El divendres 10 d'octubre, a Mollet del Vallès, el Casal Cultural ha preparat una tertúlia-presentació del llibre 'La cadira de l'artista indòmit', d'Ester Vizcarra. L'acte, acompanyat de visualització d'obres d'expressionisme abstracte, com escau a la novel·la. Per avançar els temes de debat, s'anuncia adreçada als nostàlgics dels anys de la rebel·lia (1960-70), als qui pensen que l'acció artística i la performance són una cosa nova o als que creuen que la bohèmia va morir amb el s. XIX

 serà:

📆 Divendres, 10 d'octubre
⌚ a les 19h
📌 al Casal Cultural de Mollet del Vallès (Rambla de Balmes, 2)
👥 L'autora, Ester Vizcarra Fortuny i l'escriptora Judith Vizcarra Puig.

A  'La cadira de l'artista indòmit'… Manuel, un jove enamorat de l’expressionisme abstracte, sent que ha de deixar la seva ciutat, l’Alcoi dels anys 60, per desenvolupar-se artísticament. Amb aquest objectiu es trasllada a Madrid, Barcelona, València i Las Palmas de Gran Canaria, on s'uneix a grups influenciats pel surrealisme i la contracultura. L’artista s'endinsa allà en el conceptualisme abstracte, assaja el neodadà i també s’aventura en la literatura experimental i la performance. Pinta a Venècia i viu la Nova York de l’èlit artística del moment, on arriba a coincidir amb Dalí i Warhol. El camí de l’avantguarda no és fàcil. Manuel no és dels que es rendeix però, serà capaç de viure del seu art? O haurà de tornar a casa carregat amb la seua frustració i el seu esperit indòmit?

Ester Vizcarra narra amb detall les passions, amistats i traïcions que envolten Manuel Solbes Arjona, basant-se en la vida real d'aquest singular artista.


Ester Vizcarra i Fortuny (Mollet del Vallès, 1956), viu a Alcoi des de l’any 1977. És llicenciada en Ciències de la Informació, Màster Universitari en Societat de la Informació i el Coneixement, Màster de Formació del Professorat de Secundària, entre altres estudis. Ha treballat per a diversos mitjans, com el Mundo Diario o el periòdic Ciudad de Alcoy, on va arribar a ser redactora en cap. També coordinà el suplement cultural La Casa del Pavo i va dirigir la revista Ciudad Semanal. Va compatibilitzar-ho amb les tasques de corresponsal per a Canal 9, per al diari El País i la col·laboració revistes, com la Hoja del Lunes de l’Associació de la Premsa d’Alacant. També va dirigir i conduir el programa de ràdio El Galliner de l’emissora de Radio Z a Alcoi.

L’any 1992 va rebre el Premi CAPPEPV de Periodisme d’Escola Valenciana.

La cadira de l'artista indòmit no és el seu primer llibre sobre un pintor, també ha publicat El Joan somia colors, sobre el pintor de Mollet Joan Abelló, aquest dirigit als infants.

En narrativa ha publicat Enterreu-me en batí i sabatilles. Biografia novel·lada del poeta Joan Valls (Lletra Impresa, 2017) i ha participat en llibres d’investigació i de temes alcoians amb altres autors. També ha elaborat quaderns didàctics sobre Ovidi Montllor i el poeta Joan Valls.

L’any 2020 va guanyar el Premi Enric Valor de Narrativa Juvenil amb la novel·la Amaga’t dels drons i el 2024 el Ciutat de Dénia amb El secret de Safira.

4 d’octubre del 2025

Ara sí! Rosa Mascarell a la Casa de la dona de Torrent

 


Es recupera l'activitat posposada a causa de la pluja.

El dilluns 6 d'octubre, a les 5,30 de la vesprada, l'escriptora i activista cultural Rosa Mascarell Dauder anirà a la Casa de la Dona de Torrent i, en una conversa amb María Mezquita i amb les persones assistents, tractaran temes dels quals parla en les seues obres com ara Maria Zambrano o el procés d'autodefinició especialment en les dones.
En la seua darrera obra, CartografiesRosa Mascarell reflexiona sobre el procés que ella ha seguit per a assolir l'equilibri interior, després d'unes vivències terriblement negatives I el seu pas per cases (i biblioteques) d'amistats que la van acollir.
Serà en la Casa de la Dona de Torrent. 

Per saber més sobre Cartografies:  https://www.bullent.net/libro/3335-cartografies

Rosa Mascarell Dauder (Gandia, 1963) Escriptora, gestora cultural i artista. Llicenciada en Filosofia i Ciències de l'Educació (UV), Màster en Estètica i Teoria de les Arts (UAM). Membre del Patronat de les Fundacions María Zambrano i Francisco Brines. Ex-directora del CEIC Alfons el Vell.

Va treballar com a secretària personal i documentalista de la filòsofa María Zambrano. Editora de l’Epistolari Alfons Roig-María Zambrano (1955-1985). Coautora de María Zambrano. Filòsofa de la Generació del 27; També ha publicat el poemari Variaciones sobre un mismo exilio i, en assaig, Más Luz/ Més llum i Exilio FrancésMi viaje al Jura de María Zambrano.

Membre d’associacions que advoquen per la visibilitat i presència de les dones en diferents àrees del saber. Creadora del cicle anual Dones Sàvies Gandia, en coordinació amb diverses institucions vinculades a l'Ajuntament de Gandia, a més del CEFIRE i la UPV- Campus Gandia. Ha rebut diversos premis com ara el Premi Ercole D’Este 2009 de la Fira d'Art Internacional de Ferrara. Premi De Marchi 2014 de l'exposició internacional The illusion of reality, Bolonya. i el Premi de Cultura del Grup Radio Gandia que engloba tant la seua labor com pintora, gestora i dinamitzadora de la cultura en general. Destacar. Destaca també la implicació en el Col·lectiu Öbertament per la sanació mental a través de l'art i la literatura, creadora i coordinadora de la seua biennal.

2 d’octubre del 2025

Fira del llibre en català a Terrassa

 


El dissabte 4 d'octubre els llibres Bullents seran a la Fira del llibre en català a Terrassa. Hi serà al Raval de Montserrat des de les 10h. fins a les 20h.

Els llibres valencians estara presents també amb actes i signatures, destaquem: 



Pel matí, Robert Garcia Barragan signarà l'àlbum il·lustrat "L'aventura" a la parada de Sendra Marco. "L'aventura" és una preciosa història sobre una tortuga de peluix, Titi, que és la companya inseparable de Cassandra. Tanta aventura juntes, però, fa que la tortugueta ja no sigui igual que quan era nova, Ha perdut un ull, està descolorida… L'autora ha volgut reflectir «el pas del temps i els canvis que inevitablement patiran els nostres cossos. Envellir i fer-ho acompanyat d'aquelles persones que més ens estimen. Però sense oblidar-nos que aquest recorregut també pot tenir la seva part divertida». Va guanyar el Premi La Paraula Imaginada.

A les 12:00h VALOR, EL NOVEL·LISTA QUE PRESERVÀ LES RONDALLES VALENCIANES. Taula rodona amb la participació de Vicent Brotons Rico (professor al Departament de Filologia Catalana, Facultat d’Educació, de la UNIVERSITAT D’ALACANT) i de Jordi Raül Verdú (d’Alcoi, mestre, ha publicat una quarantena de contes, la majoria d’ells relacionats amb el nostre entorn i la natura, i ha compilat més de cent rondalles, editades en quatre llibres. En l’actualitat, i des de fa dos anys, està adaptant l’obra rondallística completa d’Enric Valor.

Al seu web, exposen la idea de la fira d'enguany: «A grans trets, aquest any hem posat el punt de mira en el col·lectiu dels infants i els joves, en el País Valencià (pensant també en els afectats per la DANA) i en el mil·lenari de la fundació del monestir de Montserrat. També volem visualitzar la tasca dels editors i tot el seu entorn (traductors, correctors…) i el mon dels guionistes, autors teatrals i la cultura popular. Per últim, la Fira del Llibre en català a Terrassa vol retre un homenatge especial a dos entranyables veterans que tenen molta relació amb la nostra ciutat: Feliu Formosa i Jaume Cabré. També volem promocionar la fira a les poblacions veïnes».

1 d’octubre del 2025

Homenatge a Jordi Raül Verdú, una vida entre contes

 


La Càtedra d’Antoni Miró de la Universitat d’Alacant i l’Ajuntament d’Alcoi li fan homenatge al mestre i escriptor alcoià Jordi Raül Verdú. Pel seu treball i compromís amb la llengua, la cultura, l’educació, la natura, el patrimoni i les tradicions, ambmotiu de les 104 publicacions que ha realitzat des del 1992 fins a l’actualitat, 2025, amb una exposició dels seus llibres que engloben literatura infantil i juvenil, narracions populars i adaptacions literàries. Una exposició que es realitza dins del cicle habitual que organitza la Càtedra al Centre Ovidi Montllor i s'inaugura el dia 1 d'octubre de 2025 a les 20h i es podrà visitar uns quants mesos.

Jordi Raül Verdú (Alcoi, 1960) és mestre, contacontes i ha fet animacions lectores a Madrid, Els EUA, Andorra i a la seua terra. El periòdic Ciudad li ha otorgat el premi CAM Medi Ambient 2009, per la defensa i difusió del Medi Ambient.

De les 104 publicacions esmentades molts llibres, la majoria de literatura infantil, n'hi ha moltes publicades a Edicions del Bullent:


A més dels llibres propis ha fet l'adaptació de les Rondalles Valencianes d'Enric Valor per a lectors de més de 8 anys. 36 rondalles en 32 llibres il·lustrats a tot color, la col·lecció sencera de les Primeres Rondalles d'Enric Valor

Als majors també ens agraden les històries i és autor del recull de contes provinents de la tradició oral Contalles de iaios i iaies amb el que va guanyar el Premi Bernat Capó de difusió de la cultura popular.


Lliurament 3a edició del premi La Paraula Imaginada



El Lliurament de premis La Paraula Imaginada, convocat per l'Ajuntament de La font d'en Carròs, està inclòs dins les activitats del 9 d'octubre i, més concretament, en el Sopar Estellés. Allí, a més de les lectures de poemes habituals, se sabrà quina és l'obra guanyadora d'enguany. Serà:

Dimarts 8 d'octubre
20,30 h
📌 en la Plaça de l'Ajuntament


Es lliuraran els premis 'La Paraula Imaginada'.
En el concurs col·laboren, a més de l'Ajuntament de La Font d'en Carròs, la Fundació Francisco Brines, el departament de dibuix de la Universitat Politècnica de València UPV i Edicions del Bullent.
Després, a les 22h. espectacle de Xavi Castillo.
El sopar és de cabasset i cal teure un tiquet de 2€ a l'oficina de turisme.

L'any passat va guanyar l'obra "L'aventura", de Roser Rovira i Robert Garcia, obra que ara és un preciós àlbum il·lustrat, i té un espectacle de la contacontes Laia Serna.

La programació completa que l'Ajuntament de La Font d'en Carròs ha preparat en els actes "Festegem la nostra llengua" és aquesta:



29 de setembre del 2025

"Mai no s'acaba de tornar" al Festival Fortaleny Infinit



🗓️ El 4 i 5 d’octubre arriba a Fortaleny la primera edició de Fortaleny Infinit, un festival interdisciplinari que convertirà el poble en un escenari ple de cultura i creativitat. Hi haurà música, teatre, fotografia, poesia, literatura i art conviuran en un format itinerant on cada racó de Fortaleny es transformarà en part del relat. El poble i les seues històries seran el fil conductor d’un cap de setmana únic.
Tallers infantils, sessions de DJ, performance, presentacions de llibres i obres, microteatre, contes, exposicions de fotografia i propostes d’art actiu… molt més que un festival, una manera de viure la cultura des de dins, amb el poble com a escenari i protagonista.

Destaquem la presentació del llibre de Matilde Gordero-Moreno "Mai no s'acaba de tornar" el diumenge 5 d'octubre. Serà a les 12h en l'Av. País Valencià i acompanyarà l'autora el periodista i escriptor Joan R. Gimeno.

"Mai no s'acaba de tornar", de Matilde Gordero-Moreno, és un assaig sobre el retorn al poble en el qual l’esclat dels records impregna la mirada de qui per un temps se sent forastera sense ser-ho.

A través d’una sèrie d’articles breus, Matilde Gordero-Moreno reflexiona al voltant de la dicotomia poble-ciutat, les arrels, la sororitat, els viatges i l’acompanyament de la literatura i l'escriptura quan més falta fa.

Per saber més sobre el llibre: https://www.bullent.net/libro/3303-mai-no

Vegeu el cartell amb el programa del festival complet: