11 de febrer del 2020

'Ventalls de paper': Guia didàctica


Al llibre "Ventalls de paper", de Lliris Picó la Clara ens parla en primera persona ja des de la sinopsi: «Amb l’àvia m’agradava jugar al tres en ratlla i a fer ventalls de paper els dies de pluja. Sèiem vora la finestra, i mentre jo dibuixava les ratlles amb traç tremolós sobre un full blanc, corpresa per l’emoció, i amb la infantil certesa que aquesta vegada sí que li guanyaria la partida, ella portava tres cigrons per a mi i tres fesols per a ella. Els fesols guanyaven sempre; excepte el dia que, convençuda que la sort li la portaven les singulars fitxes, li vaig demanar que me les canviara. Aquell dia, llavors, guanyaren els cigrons. L’àvia guanyava sempre. L’àvia ara és morta i jo acabe de descobrir que ella era un regal de la vida. Em dic Clara, tinc 18 anys, m’agraden les teles boniques i els ventalls de colors. Sé cosir i tocar el piano i sóc anorèxica. Aquesta és la meua història».

Lucía Català n'ha elaborat una proposta didàctica molt variada, per poder escollir entre les activitats les que millor s'acoblen al que es busca. Així, les activitats estan dividides en tres blocs:

► Abans de la lectura aborda les expectatives que crea en el lector els elements externs: portada, títol, crèdits…
Inicia amb aquesta endevinalla:  
Amb un mut vaig estar i el seu secret em va explicar. Jo res no vaig sentir, però sé tot el que em va dir. Què és?
 (no patiu, a la proposta trobareu la resposta)

► Durant la lectura es pren nota de paraules o expressions desconegudes per després buscar-les al diccionari i intentar introduir-les en la parla habitual.

► Després de la lectura s’hi proposen una sèrie d’exercicis que responen bàsicament a tres objectius: Entendre el missatge que se’ns vol transmetre, Aprofundir en el coneixement de la llengua a partir de les expressions i el particular estil de la novel·la i Entretenir i convidar el lector a explorar nous camins i temes diversos a partir d’algun aspecte esmentat al text.

Fins i tot ens proposa fer una ruta literària:
«[...]al llarg de l’obra, hi trobem espais de la ciutat de València i d’altres poblacions o ciutats com Alcoi, Cocentaina i Muro d’Alcoi. Us proposem que confeccioneu la ruta literària de la novel·la agafant les dades que hi apareixen. Podeu repartir-vos els diversos espais i treballar en grups. Aquesta ruta la podeu inserir, si voleu, en el web del vostre centre amb l’ajuda del professorat de valencià i d’informàtica. A més,seria convenient i molt divertit, que realitzareu la ruta abans de publicar-la a la xarxa. No oblideu incloure els fragments de l’obra seleccionats, la biografia de l’autora i imatges de tots els llocs que desitgeu afegir-hi. Us animeu?»

Voleu fer-li una ullada? És enllaçada a la pàgina del llibre del web de Bullent (https://bullent.net/libro/3254-VentallsDePaper);  PDF de la proposta didàctica realitzada per Lucía Català: 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada