La 4a Nit de Sant Antoni, la vetllada literària de la cultura popular tindrà lloc el 17 de gener de 2026 al Centre Artesà Tradicionàrius de Barcelona. Aquesta cita, organitzada pel CAT Tradicionàrius, Tradillibreria i Festa ta Festa, vol reivindicar i difondre els treballs que autors, editors i entitats han fet durant l’any per promoure el coneixement de la cultura popular. En el marc de l’acte es presentaran i recomanaran novetats editorials publicades entre Sant Antoni de 2025 i Sant Antoni de 2026, amb un format de prescripcions literàries que posa en valor la diversitat i riquesa de la tradició oral, festiva i folklore del nostre entorn.
D'acord amb aquest article d'Elena Calzada a (tornaveu.cat) l’edició d’enguany, Tornaveu inclou entre els títols destacats Bestiari dels monstres valencians (Edicions del Bullent, 2025), que recull en un sol volum les figures fantàstiques i llegendàries de l’imaginari valencià: des de criatures com el Butoni o els donyets fins a éssers com la Cuca Fera o els gambusins, combinant divulgació, rigor i il·lustracions que ajuden a recuperar aquestes històries singulars de la tradició oral.
Al llarg del 2025, la nostra editorial ha ampliat la seva aportació a la cultura popular amb altres publicacions rellevants, premis Bernat Capó (guardó que ha fet 25 anys). Una d’elles és la reedició revisada de Màgia per a un poble, de Francesc Gisbert, una guia divulgativa sobre les creences màgiques i costums arrelats en la tradició valenciana. El llibre es divideix en dues parts: la primera estudia les criatures màgiques de l’imaginari (bubotes, donyets, encantades, dracs, serps, etc.) a partir d’un treball detallat amb materials rondallístics i folklòrics; la segona convida el lector a seguir una ruta per descobrir tresors amagats, oficis màgics tradicionals, els dies més assenyalats del calendari magicoreligiós i les plantes amb propietats màgiques que han format part del saber popular.
Una altra obra destacada publicada el 2025 és El vino de la cueva. Vinificación y tradición oral en las bodegas subterráneas de Utiel, de Carlos Javier Gómez-Miota Sánchez, un assaig que explora des de la història oral i etnogràfica com es vivia i es viuria el món del vi a les bodegues subterrànies de la comarca d’Utiel, preservant un patrimoni local ple de significat.
Edicions del Bullent continua apostant per projectes que posen en valor la cultura popular, les tradicions i l’imaginari col·lectiu, contribuint a fer-los visibles i accessibles a un públic ampli.
Consulta l’article complet a Tornaveu:
👉 https://www.tornaveu.cat/cultura-popular/prescripcions-de-cultura-popular-a-la-4a-nit-de-sant-antoni-del-cat-53493/ (tornaveu.cat)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada